Für Teil 2 von «Fortsetzung folgt» richtet Barbara Davi eine Einzelausstellung ein, für die sie eine ganze Serie neuer Arbeiten entwickelt hat. Vier grosse Skulpturen aus geknickten Aluminiumplatten reagieren auf den Ausstellungsraum, das Fenster und die Raumhöhe und greifen formal wie technisch Aspekte der Collagen und Fotografien auf. Positiv-Negativ-Formen gehören ebenso dazu wie das Spiel mit Licht und Schatten oder mit Grössenverhältnissen. Die Aluminiumskulpturen erinnern an überdimensionale gefaltete Papierstücke, so dass sich das Publikum wie durch eine von Davis Collagen bewegt.
Nebst Raum setzt Barbara Davi auch Licht gezielt in ihren Werken ein. Sie bezieht die Fenster der Ausstellungsräume in ihre Installationen ein, verwendet reflektierende Oberflächen oder imitiert spielerisch Lichteffekte. Barbara Davis präzise Eingriffe treten in einen subtilen Dialog mit dem Umraum, hinterfragen ihn und verweisen auf seine architektonischen und atmosphärischen Eigenschaften. Für Train of Thought hat Barbara Davi nebst den Aluminiumskulpturen auch Collagen und Fotografien geschaffen, die sich mit den Räumen des Kunstmuseums Luzern auseinandersetzen, den jetzigen ebenso wie mit jenen im früheren Meili-Bau.
Barbara Davi schafft poetische Raumgefüge, verändert Perspektiven und zeigt uns das neu, was uns umgibt. Ob realer oder imaginierter, skizzierter oder gebauter Raum, die Künstlerin lässt uns gedanklich hindurchgehen und dem Gedankengang um die Ecken folgen. Dabei nutzt sie die Grundelemente skulpturaler Arbeit – Raum, Leerraum und Licht –, egal in welchem Medium sie arbeitet.
English version
For Part 2 of Fortsetzung folgt, Barbara Davi has mounted a solo exhibition for which she has made a whole series of new works. When conceiving her installations, photographs and photo-collages, the artist follows her thoughts – her Train of Thought. At the heart of the exhibition are four large aluminium sculptures that structure the room and respond to its architecture. One sculpture seems to be supporting the ceiling while at the same time bending under its weight. Another enters into a dialogue with the window, taking on its format and reflecting the incident light. Formally and technically, the folded aluminium sheets take up aspects of Barbara Davi’s collages and photographs: they play with positive-negative forms, light and shade as well as proportions. The sculptures are reminiscent of outsize cut and folded pieces of paper with the result that the viewers move around as if through a collage.
When processing her photographs Barbara Davi also frequently uses the change from positive to negative. Through manipulations on the computer, she achieves slight shifts in reality that intrigue us and challenge our way of seeing. What is visible in these photographs? How large are the objects? Usually the point of departure for her photographs are arrangements of objects, wooden laths, mirrors, acrylic glass, etc., collected in her studio. These compositions are partly reminiscent of architectures, whereby the framing and processing obscure size and depth, thus robbing us of a foothold in space. A further degree of abstraction is achieved by the reduction to black and white or, in her latest works, to just one colour.
For Train of Thought, Barbara Davi has also made collages and photographs that engage with the rooms in the Kunstmuseum. While the photograph Nacht (Night), featuring the extra high window, references the architecture of today’s Kunstmuseum and shows us what we are denied seeing, the two collages Ostflügel (KML 1992) and These – Antithese – Synthese (KML 1935) revisit the previous building by Armin Meili.
In addition to the room, Davi also deliberately includes light in her works. For her installations she avails herself of the incident light, uses reflecting surfaces or imitates light effect. The neon colours in the collages stand out from the non-colourful shades and so cause their surroundings to appear colourful. Barbara Davi scrutinizes the architectonic and atmospheric features of spaces. She creates poetic room constructs, changes perspectives and shows us what is around us in a whole new light. To achieve this, she uses the basic elements of sculptural work – space, void and light, irrespective of the medium she is working in. Be it real or imaginary, sketched or constructed space, Barbara Davi enables us to walk around it in our thoughts and follow the train of thought around the corners.
Text: Eveline Suter, Fotos: Marc Latzel / Barbara Davi